داستان کوتاه فیلم کوتاه انصراف

آغاز به‌کار هیئت انتخاب سومین دوره جایزه ارغوان

آغاز به‌کار هیئت انتخاب سومین دوره جایزه ارغوان

E-99
هیئت انتخاب سومین دوره جایزه داستان کوتاه ارغوان، با موضوع «آخرین بار» آغاز به‌کار کردند. این هیئت داوران متشکل از فرشته احمدی، میترا الیاتی، فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر و مهسا محبعلی مطالعه نخستین داستان‌های واصله به دبیرخانه سومین دوره این جایزه را شروع کرده‌اند.

فرهاد توحیدی، یکی از اعضای هیئت‌انتخاب در این باره به ایسنا گفت: «به نظر می‌رسد جایزه ارغوان در سومین دوره برگزاری مخاطبان جدی‌تری یافته است. مقصودم این نیست که داستانهای ارسالی در دو دوره گذشته از کیفیت لازم برخوردار نبودند. بلکه نسبت داستان‌های باکیفیت هر سال بیشتر می‌شود. مقصودم از کیفیت میزان تسلط بر شیوه‌های داستان‌پردازی و تکنیک روایت، با تاکید بر شخصیت‌پردازی و زاویه‌دید است. همچنین فارسی‌نویسی درست و دوری‌گزینی از آسیب‌های متداول زبانی این روزهاست که ویروس‌های آن مثل بیماری‌های واگیردار از فضای مجازی به ساحت زبان نفوذ می‌کند. در هر صورت امیدوارم پاکیزه‌نویسی و اشراف بر تکنیک داستان‌گویی در نمونه‌های اولیه ارسالی، مصداق مشت نمونه خروار باشد، و داستان‌های ارسالی تا پایان مهلت ارسال از همین ویژگی‌ها برخوردار باشند.»

فرشته احمدی عضو دیگر هیئت انتخاب که از دوره گذشته با این جایزه همراه شده، نیز گفت: «هنوز مطالعه داستان‌های این دوره را شروع نکرد‌ه‌ام اما با توجه به تجربه سال گذشته، امیدوارم داستان‌های خوبی نوشته شوند. چون در این جایزه محدودیت سنی ۳۰ سال وجود دارد، اغلب داستان‌ها آماتور هستند و این جایزه اتفاقا فرصت خیلی خوبی برای آماتورهاست تا خود را محک بزنند و نویسندگی را جدی بگیرند. قانون محدودیت سنی در این جایزه با وجود مخالفان بسیاری که دارد، اتفاقا اتفاق خیلی خوبی است، فقط کار را برای داوران سخت می‌کند چون تعداد داستان‌های خام زیاد است.»

میترا الیاتی نویسنده دیگری که عضو تازه هیئت انتخاب جایزه ارغوان است مطالعه داستان‌ها را شروع کرده و گفت: «در بین این تعداد از داستان‌هایی که تابحال به‌ دبیرخانه رسیده و من خوانده‌ام، سه چهار داستان خوب وجود داشت که اگر ویرایش و بازنویسی می‌شدند، حتما شانسشان برای برگزیده‌شدن بالا بود. با توجه به داستان‌هایی که خواندم، می‌توانم بگویم اغلب داستان‌ها، سیاه‌مشق‌هایی هستند که اگر دقت و بازنویسی در آن‌ها جدی گرفته شود، ما را به تولد نویسندگان خوش‌آتیه‌ای امیدوار می‌کنند. باتوجه به این‌که در شرایط کنونی نویسنده‌های نوقلم جدی گرفته نمی‌شوند، فرصتی که جایزه ارغوان برای نوقلمان ایجاد می‌کند فرصتی مغتنم است که جوان‌ها باید آن را جدی بگیرند.»

علاقه‌مندان به‌شرکت در سومین دوره جایزه‌ داستان‌کوتاه ارغوان با موضوع «آخرین بار» می‌توانند آخرین اخبار و اطلاعات راجع‌به جایزه «ارغوان» و مراحل داوری را از طریق وب‌سایت جایزه ارغوان www.jayezeharghavan.ir پیگیری کنند.